Magnus Hallin (VD Awapatent) har varit VD i åtta år och har tillsammans med sin ledning lyckats att kontinuerligt utöka sin marknadsledande position genom både hög- och låg konjunktur. Vad har då ledningen för detta anrika konsultföretag IP (Intellectual Property) gjort och hur lyckas Magnus upprätthålla motivationen för att nå nya mål och positioner på […]
Peter Sandberg (CEO Papyrus Group) har arbetat i ledningsgrupper sedan början av 90-talet och tillhör den rätt lilla skara av svenska VD:ar som lyckats omstrukturera och förändra internationella företag. Modo (numer Holmen), M-real, Korsnäs och idag Papyrus är exempel på bolag där Peter varit med och förändrat. ”Speciellt resan med Papyrus, från ett anonymt genomsnittsföretag […]
Jörgen Svedberg, VD på Ledarskaparna träffar 27 åriga Ruth för ett samtal. Icke-stereotypa framgångar gör mig nyfiken. En 27 årig tjej i VD roll som leder äldre medarbetare på ett produktionstekniskt företag är inte direkt ”standard”. När jag klev in i Concept Swedens nyrenoverade lokaler i Mölnycke tog det knappt en minut innan Ruth hade avverkat hälsningsfraserna […]
Innovation handlar om att släppa på det trygga, lätta på kontrollbehoven och istället välkomna den kreativa och utvecklande företagskulturen. I en globaliserad värld blir viljan till innovation allt viktigare. Alla vill ha den. Alla vill vara i den. Men vad krävs egentligen för att gå från ord till handling? Några som under 2013 påbörjat sin […]
PR-portalen Mynewsdesk var ett relativt ungt bolag. Hos medarbetarna frodades entusiasmen samtidigt som företaget expanderade i en rasande takt. Företaget växte från tre till hundra anställda på bara några år. Växtvärken var ett faktum. – Konceptet var så framgångsrikt att tillväxten till slut blev problematisk, berättar Peter Ingman, en av grundarna och företagets nuvarande VD. […]
Chimney gjorde från början specialeffekter för film. Efter en vågad satsning på både en ny klippavdelning och övertagandet av TV4:s kommunikationsavdelning kunde man plötsligt erbjuda en mängd nya tjänster. Att få fart på säljet blev därför nödvändigt. Ledningen tvekade inte att tänka nytt. Lyssna och lita på människor. Ge dem en chans. Det rådet till […]
Att känna olust inför att besöka tandläkaren kan bero på en rad orsaker. En av dem är att tandklinikerna inte är tillräckligt kundorienterade. – När min kollega var hos tandläkaren visste han knappt vad de gjorde med honom. Men det kostade 2000 kronor, berättar David Halldén, en av grundarna av tandläkarkedjan Smile. Det blev starten […]