Hur engagerade är dina medarbetare, egentligen?
30 maj, 2014 | By Roy Bartilson |
Om vi börjar med att definiera engagerad som – ”Arbetar med passion, bidrar med idéer, tar initiativ och driver utvecklingen framåt. Är de enda som skapar nya kunder”.
Med denna definition, hur många procent av dina medarbetare kan leva upp till detta?
Enligt en undersökning (Källa: State of Global Workforce. (Gallup 2013) är resultatet för Sverige ca 16% (worldwide = 13%!).
Det betyder att 8 av 10 inte är engagerade på sin arbetsplats! Undersökningen säger att ca 11 % är aktivt oengagerade (De är inte endast missnöjda; de agerar även ut sitt missnöje och underminerar dagligen sin organisation genom handling).
Jag vet inte hur du reagerar på dessa siffror men jag blev ganska chockad. Jag tänkte om man bara kunde höja siffran med några procent vad skulle inte det kunna innebära för företaget och individerna i form av nöjdare kunder, nöjdare medarbetare, högre lönsamhet mm.
Eller är jag för naiv?
- Hur är det hos er?
- Hur skulle det se ut om du fick fler engagerade medarbetare än du har idag?
- Vad tror du behövs för att åstadkomma detta?
- Har ni frågat era medarbetare?
- Tror ni att de tycker det är värt att vara mer engagerade i ert företag?
Vi har börjat mäta kulturen i företag och ser tre bidragande områden som skulle kunna höja engagemanget och därmed innovationskraften.
- Organisationsnivån
- Vilka förutsättningar finns i organisationen för att befrämja engagemang och innovation?
- Gruppnivå
- Finns det ett ledarskap som skapar delaktighet, initiativkraft mm.
- Individnivå
- Hur självgående och ansvarstagande är och tillåts en medarbetare vara? Finns det tid för reflektion och lärande.
Vi ser behov att ett ledarskap som skapar trygghet, en tillåtande arbetsmiljö där kreativitet uppmuntras och där det är tillåtet att göra fel. En ledare som vågar utmana, bryta mönster och har förmågan att fånga upp medarbetarnas idéer och som ser vad organisationen behöver befrämjar engagemang och innovationskraft.
Vi tror också att en organisation som befrämjar samarbete mellan organisatoriska enheter, är tydlig i vad företaget behöver för att vara framgångsrikt och uppmuntrar initiativkraft bidrar starkt till mer engagerade medarbetare.
Vad tror du?